Reklama
Nepřihlášený uživatel | Zaregistrovat se
 

Téma:

Věda a technika, mládeži

Spravuje:

davesade



Reklama



Jak to vsechno zacalo?
Projekt DOL je celozivotnim snem meho otce, stareho vodniho skauta a nositele vsech moznych titulu. Vetsinu sveho zivota zasvetil jeho realizaci - samotny projekt, detaily financovani, navratovost, rozbory dopadu na ekologii mista, spolupraci prilehlych statu a celkova rentabilita pro nasi republiku. Bohuzel, s nastupem jisteho Ing. na prezidentsky stolec se na projekt nalepilo spousta balastu a nesmyslnych navrhu na realizaci, coz z DOL udelalo papalasky projekt "kazdy svuj Batuv kanal" za 600 mld. CZK.

Klub jsem zalozil proto, ze mne velice mrzi, kdyz vidim tatuv sen rozcupovanej novinarema a i jinak rozumne smyslejicimi autoritami, na bazi naprosto falesnych argumentu a zamerne zkreslenych informaci.

Zavazuji se, ze budu pravdive tlumocit nazory sveho otce, ktereho se milerad v pripade zajmu zeptam na technicke detaily a zverejnim vhodnou dokumentaci. Roky jsem tatovi pomahal s podporou skrz technicke konference, cili jsem okrajove do cele veci namocen - v pripade, ze placnu nejaky technicky nesmysl (nejsem vodohospodar ani inzenyr), tak je to pouze moje blbost. Nebojte se mne upozornit a ja se zeptam taty na spravna data.

Tata jiz zodpovedel spousty vasich dotazu, no je to ve forme dlouheho psani, nebot tema je skutecne komplexni. Stahnete si PDF:
Odpovedi 1 - Odpovedi 2 - Odpovedi 3

Prvni dotaz preposilam tatotovi. Ten druhy mi unika, co na to rict.
Prvni dotaz preposilam tatotovi. Ten druhy mi unika, co na to rict.
četl jsem si nějaké ty odkazované argumenty a zaujal mne mezi nimi jeden, který by stál za vysvětlení: argument zněl ve smyslu, že na naplnění celého plavebního kanálu je sice potřeba voda ... nicméně že ta pak fakticky nikam neodtéká, čiže dlouhodobě kanál neodvádí vodu pryč, která by údajně chyběla v řekách a přítocích, ale že naopak vytváří "rezervu". Nějaké pohyby a odtoky vody sice budou ve zdymadlech ale že jinak nic, co by se nedalo "vyřešit"...

Mno.. teď laický názor. Nebudu zabrušovat do úplných hydrologických poměrů, ani to nemám nastudované, i z rychliku mi v tomto zjednodušeném pohledu něco skřípe. Když se nějak od rýsovacího prkna přepočítají ty litry, tak to teoreticky někomu může vycházet. Jenže.
Co mne ale zarazilo je jakási "absence" pohledu na ekosystémy vodních ploch. Prakticky stojatá voda ve tvaru "řeky" není totéž, co řeka. Jakmile voda stojí, nebo neteče skoro vůbec, vzniká bambilion specifických okolností pro biotopy jak na suchu, tak ve vodě. Tohle ukočírovat nejde nějakým inžinýringem, největší inžinýr je pořád ještě příroda. Takže když se na "řekách něco rozbije" dost často se i přes snahy ekologů a hydrobiologů nechává volný průběh, aby si to řeka opravila po svym.
Druhý postřeh je zprostředkovaná zkušenost člověka, který se vydal na nějaký rekreační trip po francouzských a holandských vodních kanálech. Ty země mají hustou síť menších kanálů složící k zavlažení v rovinaté krajině, zároveň slouží i jako vodní dopravní cesty pro menší a malé lodě. Mezi užitkovými loděmi je i spousta soukromých a turistických lodí, kteří turistům ukazují "nádhery kanálů". Nelze samozřejmě ve všem srovat tyto kanály a projekt DOL, ale s jednou nosnou zkušeností ten člověk přišel: Nejdříve se na cestování po kanálech těšil, po pár dnech se to změnil na nejhorší zážitek evr. Důvod byl prostý: Na vodních kanálech byl docela provoz a všechny lodě po sobě zanechávaly různou, třeba že malou znečišťující stopu... Přestože platí přísná pravidla, odpadků bylo ve vodě hodně, kvalita vody tak strašidelná, že by se v ní neodvážil koupat. Mnohdy smrad z fekálií, nebo z další hniloby, protože prostě když se voda nehýbe (tj. dlouhodobě neteče od někud někam) tak se z ní stává žumpa. Miliardy komárů included. Lovit ryby? To by snad ani nikoho nenapadlo. Správci těch kanálů sice činí kdejaká opatření po desítky let, ale zjevně i s takovou zkušeností tam evidentně je tento problém. Zmiňoval i problém přetíženosti vodní dopravou, kdy lodě mnohdy čekaly mnoho hodin na něco, než se stane. Přetížená doprava vznikne prakticky všude, je jedno zda je kanál tenký, široký, mělký, hluboký, kolik má kde semaforů nebo křižovatek. Zda je v krajině nebo ve městě. Je na to i nějaká teorie s dálnicemi. Tolik tedy ke kanálům, které zpočátku někdo fantasticky navrhne, ale po čase už tak fantastické nejsou.
 
Pozdě :(
huhla Co se zbytečným časem?   Klubík EU čeká...
ok, thnx
pokud vím, pan otec si už kvůli DOLu nadělal hodně nepřátel. Není důvod, pro by si měl přidělávat další. :-)
Jo, poprosim nejprve projit klub od zacatku, tak dlouhy neni. Zejmena v zahlavi jsou obsahlejsi elaboraty ke cteni.

Tatovi bude za chvili 90 a udelal si za svou karieru tolik nepratel (nekdy pravem), ze ho uz nezvou nikam, kde by jeho projev kohokoliv zajimal.
Tata je zdroj na odborne informace ohledne DOL na zaklade jeho poslednich sedesati let zivota, to ano. A ano, policie uz vysetruje jednu zakazku psanou na miru nekomu jinemu, ale to je tak vsechno, co k aktualnim kauzam mohu rici.
huhla Co se zbytečným časem?   Klubík EU čeká...
až bude čas, pročtu historii klubu. Takže se zeptám na něco, co už jste možná probírali. Nemohl by s tím názorem na náklady vystoupit veřejně?
(tedy jestli je podložený něčím jiným než nadšením pro věc)
Dál cokoli, co tě napadne. Co napíšeš je zajmavé, páč jsi u zdroje.
Protoze jsou to naprosti magori, kteri doufaji, ze to Mlhos protlaci. Nevim, dal.
Soukromého taky. Tam je to ještě horší.
Chukcha nezcestovalý, opovrhující 
Tohle je taknějak definice veřejného financování čehokoli.
To je mi jasné.

Ale proč to zvedají teď, když ještě žádnej beton neteče? U dálnic bývalo běžné, že první plánované ceny byly asi třetinové oproti tomu, na kolik to pak reálně vyšlo.
Protoze kde tece beton, neasi. Kazdej se na tom chce napakovat tak akorat. Nikomu z tech lidi v realu nezalezi na potencialnim uzitku pro nasi republiku. Chtej si jen urvat co nejvic z rozpoctu.
Proč to kamarádíčkové odhadovali nahoru? Bych čekal, že budou naopak odhady dělat nízké, aby neodrazovala cena, lidi si na tu myšlenku zvykli, a pak teprve by se cena začala navyšovat.
Ta kombinace je dobře nebo špatně?
Zhruba tretina az polovina z tech 600 mld. Ale problem neni jen ve financovani, ale v celkove strategii vystavby, resp. celkova vize (tj. kombinace zadrzovani vody s precerpavacimi elektrarnami atd). V tom je nejvetsi kamen urazu.
Jo? A má představu, jaký by byl poctivý odhad ceny, kdyby to nedělali kamarádíčkové?
O vikendu jsem byl u nasich a tata si opet postezoval na ty zmanipulovane a predrazene studie a zakazky na miru kamaradickum. Nic noveho... ale takhle ten kanal FAKT nevybudujeme.